.

Over deze Blog




In december 2008 ben ik begonnen met het plaatsen van oude foto’s over het Julianakanaal en de voormalige sluis in Roosteren.

Tot die tijd was nagenoeg niets gepubliceerd over het kanaal, door middel van deze Blog probeer ik dit te veranderen en bewaard te houden.
Mijn opa Jos Noblesse is sluismeester geweest in Roosteren van 1935 tot 1955.

Nadat ik eerst hoofdzakelijk foto's over Roosteren heb geplaatst, ben ik verder gegaan met het plaatsen van foto’s van andere bruggen, havens en sluizen in het kanaal.
Inmiddels staan er meer dan 3200 foto’s op deze fotoBlog en zijn er meer dan 125.000 bezoekers op de pagina geweest.

Per week probeer ik enkele nieuwe foto's op de Blog te plaatsen van vroeger en van actuele zaken.

Op separate fotoBlogs heb ik de werkzaamheden in Born http://www.sluisborn.blogspot.com/,
Maasbracht http://www.sluismaasbracht.blogspot.com/
en Heel http://www.sluisheel.blogspot.com/ gevolgd, deze sluizen zijn verlengd tot ca. 225 m.
In ca. meer dan 1000 foto's zijn de werkzaamheden in deze drie sluizen van begin tot heden in beeld gebracht.

Fases die ik in momenteel volg: lokale verbreding tussen Born en Stein, damwand bij brug Stein, damwand bij Elsloo om de bocht te verbreden http://bochtbijelsloo.blogspot.nl/ ,
passeervakken tussen Elsloo en Limmel, aanpassing sluis Limmel http://sluislimmel.blogspot.nl/

Van de Maasbrug bij Maaseik die iets verderop ligt heb ik een aparte Blog gemaakt met vele mooie oude foto’s, http://www.maasbrugroosterenmaaseik.blogspot.com/

In 2015 is gestart met het grensmaasproject Koeweide en Visserweert, hiervoor is bij Schipperskerk een tijdelijk haven gemaakt die toegankelijk is via het Julianakanaal,
ook dit project volg ik via fotoblog http://koeweide.blogspot.nl/

Vanaf ca. 2022 zal de A2 die gedeeltelijk langs het Julianakanaal loopt worden verbreed, via fotoblog https://verbredinga2limburg.blogspot.nl/
is dit te volgen.

Bij de inhoudsopgave staan globaal de onderwerpen die per maand geplaatst zijn, in de scrolbalk kan de desbetreffende maand geselecteerd worden.

Reacties / Info / Foto's

zaterdag 30 juli 2022

 30 juli 2022

Deze week foto's gekregen van Jeanne Zwaans van reparatiewerkzaamheden aan de sluis in Born ca. 1945 na de 2e wereldoorlog. Een oom van Jeanne was Kees Zwaans, Kees verstopte in de oorlogsjaren tientallen joden en geallieerde piloten op zijn schip om hun uit handen van de Duitse bezetter te houden. Dit alles speelde zich af op de bunkerboot De Zwaan. Kees is in 1945 verongelukt toen hij met zijn motor tegen een Amerikaanse legertruck reed en zwaargewond raakte en een dag later overleed in het ziekenhuis van Sittard.

De Zwaan kwam oorspronkelijk uit Zeeland waar deze dienst deed als veerboot. In het vooronder van De Zwaan richten Kees en zijn vrouw een verblijfsruimte in voor onderduikers. Deze geheime ruimte kon betreden worden via een wc-hokje op het voordek met daarin een draaibare toiletpot. In de ruimte daaronder valt alleen wat licht door de patrijspoorten op het bed en een kleine toiletruimte. Al snel komen de eerste onderduikers aan boord o.a. Joden, piloten en werkweigeraars. Op het drukste punt zijn er 23 mensen aan boord, 14 in het vooronder en 9 in het achteronder. Kees en Lisa waren dan ook druk bezig met het verzamelen van genoeg voedselbonnen om deze gasten te kunnen voeden, en kregen daarbij hulp van ander leden van het lokale verzet.

Onderstaand een foto van de Zwaan en daaronder de reparatiewerkzaamheden aan sluis Born.



Jan Zwaans, Panhuis, ?, Jan Savelkoul

Panhuis, Jan Savelkoul, Jan Zwaans, Harrie Mulder

Jan Zwaans (met hoed)

De pompinstallatie op de truck werd in de werkplaats bedacht en gemaakt. 


Geen opmerkingen: