.

Over deze Blog




In december 2008 ben ik begonnen met het plaatsen van oude foto’s over het Julianakanaal en de voormalige sluis in Roosteren.

Tot die tijd was nagenoeg niets gepubliceerd over het kanaal, door middel van deze Blog probeer ik dit te veranderen en bewaard te houden.
Mijn opa Jos Noblesse is sluismeester geweest in Roosteren van 1935 tot 1955.

Nadat ik eerst hoofdzakelijk foto's over Roosteren heb geplaatst, ben ik verder gegaan met het plaatsen van foto’s van andere bruggen, havens en sluizen in het kanaal.
Inmiddels staan er meer dan 3200 foto’s op deze fotoBlog en zijn er meer dan 125.000 bezoekers op de pagina geweest.

Per week probeer ik enkele nieuwe foto's op de Blog te plaatsen van vroeger en van actuele zaken.

Op separate fotoBlogs heb ik de werkzaamheden in Born http://www.sluisborn.blogspot.com/,
Maasbracht http://www.sluismaasbracht.blogspot.com/
en Heel http://www.sluisheel.blogspot.com/ gevolgd, deze sluizen zijn verlengd tot ca. 225 m.
In ca. meer dan 1000 foto's zijn de werkzaamheden in deze drie sluizen van begin tot heden in beeld gebracht.

Fases die ik in momenteel volg: lokale verbreding tussen Born en Stein, damwand bij brug Stein, damwand bij Elsloo om de bocht te verbreden http://bochtbijelsloo.blogspot.nl/ ,
passeervakken tussen Elsloo en Limmel, aanpassing sluis Limmel http://sluislimmel.blogspot.nl/

Van de Maasbrug bij Maaseik die iets verderop ligt heb ik een aparte Blog gemaakt met vele mooie oude foto’s, http://www.maasbrugroosterenmaaseik.blogspot.com/

In 2015 is gestart met het grensmaasproject Koeweide en Visserweert, hiervoor is bij Schipperskerk een tijdelijk haven gemaakt die toegankelijk is via het Julianakanaal,
ook dit project volg ik via fotoblog http://koeweide.blogspot.nl/

Vanaf ca. 2022 zal de A2 die gedeeltelijk langs het Julianakanaal loopt worden verbreed, via fotoblog https://verbredinga2limburg.blogspot.nl/
is dit te volgen.

Bij de inhoudsopgave staan globaal de onderwerpen die per maand geplaatst zijn, in de scrolbalk kan de desbetreffende maand geselecteerd worden.

Reacties / Info / Foto's

zondag 30 juni 2019

30-06-2019

Dit weekend waren de havendagen in Maasbracht en kon het Bediengebouw dat naast de sluis ligt bezocht worden. Vanuit dit gebouw kunnen sluizen in het Julianakanaal en de stuwen in de Maas worden bediend. Ca. 8 medewerkers kunnen alles bedienen via beeldschermen en computers. Een heel verschil met vroeger toen mijn opa wellicht met 3 of 4 schakelaars de sluis in Roosteren kon bedienen. Bij een calamiteit in Maasbracht kunnen sluizen en degelijke nog altijd lokaal worden bediend. Het Bediengebouw in Maasbracht is een ontwerp van architect Wiel Arets en heeft een heel strakke en degelijke uitstraling. Vanaf het dakterras is er een mooi uitzicht over de sluizen en de haven.



 Bediengebouw
 Korte presentatie door Rijkswaterstaat
 Glas in het gebouw
 Bediening lessenaar
 Bediening lessenaar
 Trappenhuis in het gebouw
 Sluis en haven vanaf dakterras
 Sluis vanaf dakterras
Verlengde sluis vanaf dakterras
 Haven vanaf dakterras
 Parlevinker bij de havendagen
Parlevinker bij de havendagen



Geen opmerkingen: