.

Over deze Blog




In december 2008 ben ik begonnen met het plaatsen van oude foto’s over het Julianakanaal en de voormalige sluis in Roosteren.

Tot die tijd was nagenoeg niets gepubliceerd over het kanaal, door middel van deze Blog probeer ik dit te veranderen en bewaard te houden.
Mijn opa Jos Noblesse is sluismeester geweest in Roosteren van 1935 tot 1955.

Nadat ik eerst hoofdzakelijk foto's over Roosteren heb geplaatst, ben ik verder gegaan met het plaatsen van foto’s van andere bruggen, havens en sluizen in het kanaal.
Inmiddels staan er meer dan 3200 foto’s op deze fotoBlog en zijn er meer dan 125.000 bezoekers op de pagina geweest.

Per week probeer ik enkele nieuwe foto's op de Blog te plaatsen van vroeger en van actuele zaken.

Op separate fotoBlogs heb ik de werkzaamheden in Born http://www.sluisborn.blogspot.com/,
Maasbracht http://www.sluismaasbracht.blogspot.com/
en Heel http://www.sluisheel.blogspot.com/ gevolgd, deze sluizen zijn verlengd tot ca. 225 m.
In ca. meer dan 1000 foto's zijn de werkzaamheden in deze drie sluizen van begin tot heden in beeld gebracht.

Fases die ik in momenteel volg: lokale verbreding tussen Born en Stein, damwand bij brug Stein, damwand bij Elsloo om de bocht te verbreden http://bochtbijelsloo.blogspot.nl/ ,
passeervakken tussen Elsloo en Limmel, aanpassing sluis Limmel http://sluislimmel.blogspot.nl/

Van de Maasbrug bij Maaseik die iets verderop ligt heb ik een aparte Blog gemaakt met vele mooie oude foto’s, http://www.maasbrugroosterenmaaseik.blogspot.com/

In 2015 is gestart met het grensmaasproject Koeweide en Visserweert, hiervoor is bij Schipperskerk een tijdelijk haven gemaakt die toegankelijk is via het Julianakanaal,
ook dit project volg ik via fotoblog http://koeweide.blogspot.nl/

Vanaf ca. 2022 zal de A2 die gedeeltelijk langs het Julianakanaal loopt worden verbreed, via fotoblog https://verbredinga2limburg.blogspot.nl/
is dit te volgen.

Bij de inhoudsopgave staan globaal de onderwerpen die per maand geplaatst zijn, in de scrolbalk kan de desbetreffende maand geselecteerd worden.

Reacties / Info / Foto's

maandag 21 oktober 2013

Start project verruimen Julianakanaal 

Op 15 oktober 2013 start Aannemer de Vries & van de Wiel Kust- en Oeverwerken
Maaswerken start in opdracht van Rijkswaterstaat met de eerste werkzaamheden in het kader van de
verruiming van het Julianakanaal.
 
De kanaalbodem wordt op het gehele traject, van Limmel tot Maasbracht, teruggebracht naar de
oorspronkelijke diepte van 4,9 meter, waarvoor zal worden gebaggerd. In het najaar van 2014 zal dit
deel van de werkzaamheden gereed zijn en kan worden begonnen aan een reeks verruimende
werkzaamheden tot medio 2017, waaronder het plaatsen van 4 kilometer stalen damwand en het
verleggen van 2,5 kilometer dijklichaam. Deze werkzaamheden maken het mogelijk in de nabije
toekomst een grotere scheepvaartklasse toegang te geven tot het Julianakanaal. De omvang van
deze schepen is maximaal 190 meter lang, 11,4 meter breed en een diepgang van 3,5 meter.
 
Onderhoudsbaggeren 
Het aangeslibde materiaal (naar schatting 220.000 m3) op de bodem van het Julianakanaal wordt met
behulp van een kraanponton vanaf het water in beunschepen geladen, die de bagger over het water
naar de verschillende baggerdepots afvoeren. Ook het materieel wordt via het water aan- en
afgevoerd, waardoor geen verkeershinder op het land te verwachten valt. Door het gebruik van
scheepvaartbebording op het gehele traject, en scheepvaartbegeleiding in de bocht van Elsloo, wordt
hinder voor de scheepvaart zoveel mogelijk beperkt.
 
Planning 
Tijdens het onderhoudsbaggeren wordt van 06.00 uur tot 22.00 uur gewerkt. Om eventuele
geluidshinder tot een minimum te beperken wordt binnen de bebouwde kom gewerkt van 07.00 uur tot
19.00 uur. De werkzaamheden beginnen in de bocht van Stein, waarna het kanaal van Limmel tot
Roosteren gebaggerd zal worden. Tot slot wordt het benedentoeleidingskanaal bij de sluis van
Maasbracht gebaggerd.

Maasroute 
De Maasroute vormt een belangrijke verbinding tussen Nederland en de industriegebieden in
Duitsland, Belgiƫ en Frankrijk. Door deze verbinding geschikt te maken voor groter
binnenvaartverkeer wordt de concurrentiepositie van de binnenvaart versterkt ten opzichte van het
wegtransport. Om dit doel te bereiken worden langs de gehele Maasroute aanpassingen verricht om
de vaarweg bevaarbaar te maken voor klasse Vb binnenvaartschepen.  Het project wordt mede
gefinancierd door het Trans European Network (TEN) uit Brussel.

Geen opmerkingen: