.

Over deze Blog




In december 2008 ben ik begonnen met het plaatsen van oude foto’s over het Julianakanaal en de voormalige sluis in Roosteren.

Tot die tijd was nagenoeg niets gepubliceerd over het kanaal, door middel van deze Blog probeer ik dit te veranderen en bewaard te houden.
Mijn opa Jos Noblesse is sluismeester geweest in Roosteren van 1935 tot 1955.

Nadat ik eerst hoofdzakelijk foto's over Roosteren heb geplaatst, ben ik verder gegaan met het plaatsen van foto’s van andere bruggen, havens en sluizen in het kanaal.
Inmiddels staan er meer dan 3200 foto’s op deze fotoBlog en zijn er meer dan 125.000 bezoekers op de pagina geweest.

Per week probeer ik enkele nieuwe foto's op de Blog te plaatsen van vroeger en van actuele zaken.

Op separate fotoBlogs heb ik de werkzaamheden in Born http://www.sluisborn.blogspot.com/,
Maasbracht http://www.sluismaasbracht.blogspot.com/
en Heel http://www.sluisheel.blogspot.com/ gevolgd, deze sluizen zijn verlengd tot ca. 225 m.
In ca. meer dan 1000 foto's zijn de werkzaamheden in deze drie sluizen van begin tot heden in beeld gebracht.

Fases die ik in momenteel volg: lokale verbreding tussen Born en Stein, damwand bij brug Stein, damwand bij Elsloo om de bocht te verbreden http://bochtbijelsloo.blogspot.nl/ ,
passeervakken tussen Elsloo en Limmel, aanpassing sluis Limmel http://sluislimmel.blogspot.nl/

Van de Maasbrug bij Maaseik die iets verderop ligt heb ik een aparte Blog gemaakt met vele mooie oude foto’s, http://www.maasbrugroosterenmaaseik.blogspot.com/

In 2015 is gestart met het grensmaasproject Koeweide en Visserweert, hiervoor is bij Schipperskerk een tijdelijk haven gemaakt die toegankelijk is via het Julianakanaal,
ook dit project volg ik via fotoblog http://koeweide.blogspot.nl/

Vanaf ca. 2022 zal de A2 die gedeeltelijk langs het Julianakanaal loopt worden verbreed, via fotoblog https://verbredinga2limburg.blogspot.nl/
is dit te volgen.

Bij de inhoudsopgave staan globaal de onderwerpen die per maand geplaatst zijn, in de scrolbalk kan de desbetreffende maand geselecteerd worden.

Reacties / Info / Foto's

maandag 24 oktober 2011

1961 gezonken schip "Persephone" bij stuw Borgharen

Op ca. 1.38 zijn wachtende schepen te zien in het Julianakanaal.


SHIP SINKS AT WEIR


CLICK TO PLAY

Ship sinks at weir, Maastricht, Holland (Netherlands).

Pan along the River Maas show the weir. Various shots of the wreckage of the ship "Persephone" against the weir, with water flowing over it and under weir. LS weir at sunset. MS wreckage of the tug "Bertha". MS diver submerging. CU bubbles appearing on the surface where diver is submerged. Various shots floating crane and diver at work salvaging the "Persephone". Various shots of ship after it had been brought to the surface. High angle shot barges on the river. LS floating crane. Wreckage being removed from its position blocking the weir. LS floating crane pan to LS weir (now clear of wreckage)

BRON: Britisch Pathé
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Utrechts Nieuwsblad 11 januari 1961

DE VERSPERDE STUW - Deze week begint opruimingswerk.
Gisteren is overeenstemming bereikt over het lichten van de rijnaak Persephone en de sleepboot Bertha die maandag tegen de stuw Borgharen bij Maastricht lek sloegen. Het werk zal worden verricht door de bergingsmaatschappij firma Van der Akker uit Vlissingen. Mede namens de rijkwaterstaat luidt de strikte opdracht om bij de opruimingswerkzaamheden de grootste spoed te betrachten. Waarschijnlijk zullen de schepen onder water in stukken worden gesneden waarna de delen van de gezonken schepen met een zware bok zullen worden opgeruimd. Het opruimings - en bergingsmateriaal is gisteren al onderweg gegaan maar het zal nog wel enkele dagen duren voordat met de opruiming van de scheepsversperring aan de stuw kan worden begonnen.

Er is gelukkig geen was van de Maas uit België gemeld. Stijging van het Maaswater boven het stuwpeil is beperkt gebleven tot 40 a 50 centimeter. De doorlaat aan de stuw bedroeg vanmorgen 890 kubieke meter per seconde, voldoende voor de huidige waterafvoer. Rijkswaterstaat is al begonnen met het herstel van de beschadigde stuwdeuren. Alle stuwsluizen blijven uiteraard gestreken.

Een duidelijk overzicht van de positie van de bijna 1800 ton metende Franse Persephone uit Straatsburg en de sleepboot Bertha die zoals gemeld maandag in de Maas bij Maastricht voor de stuw van Borgharen zijn gezonken nadat zij bij het uitvaren van het Julianakanaal door de sterke stroom waren meegesleurd. De schepen vormen lastige obstakels voor de afvoeropeningen van de stuw en zullen zo spoedig mogelijk moeten worden opgeruimd. Op de voorgrond de Persephone met daarachter de sleepboot, in het woelige water vooralsnog machteloos.

Zie ook:
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/kranten/un/1961/0110
------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Voor een foto van de sleepboot Bertha zie:
http://www.kustvaartforum.com/viewtopic.php?f=3&t=3766&start=405

Zie ook:
http://www.maritiemdigitaal.nl/index.cfm?event=search.getdetail&id=101061323

Geen opmerkingen: