.

Over deze Blog




In december 2008 ben ik begonnen met het plaatsen van oude foto’s over het Julianakanaal en de voormalige sluis in Roosteren.

Tot die tijd was nagenoeg niets gepubliceerd over het kanaal, door middel van deze Blog probeer ik dit te veranderen en bewaard te houden.
Mijn opa Jos Noblesse is sluismeester geweest in Roosteren van 1935 tot 1955.

Nadat ik eerst hoofdzakelijk foto's over Roosteren heb geplaatst, ben ik verder gegaan met het plaatsen van foto’s van andere bruggen, havens en sluizen in het kanaal.
Inmiddels staan er meer dan 3200 foto’s op deze fotoBlog en zijn er meer dan 125.000 bezoekers op de pagina geweest.

Per week probeer ik enkele nieuwe foto's op de Blog te plaatsen van vroeger en van actuele zaken.

Op separate fotoBlogs heb ik de werkzaamheden in Born http://www.sluisborn.blogspot.com/,
Maasbracht http://www.sluismaasbracht.blogspot.com/
en Heel http://www.sluisheel.blogspot.com/ gevolgd, deze sluizen zijn verlengd tot ca. 225 m.
In ca. meer dan 1000 foto's zijn de werkzaamheden in deze drie sluizen van begin tot heden in beeld gebracht.

Fases die ik in momenteel volg: lokale verbreding tussen Born en Stein, damwand bij brug Stein, damwand bij Elsloo om de bocht te verbreden http://bochtbijelsloo.blogspot.nl/ ,
passeervakken tussen Elsloo en Limmel, aanpassing sluis Limmel http://sluislimmel.blogspot.nl/

Van de Maasbrug bij Maaseik die iets verderop ligt heb ik een aparte Blog gemaakt met vele mooie oude foto’s, http://www.maasbrugroosterenmaaseik.blogspot.com/

In 2015 is gestart met het grensmaasproject Koeweide en Visserweert, hiervoor is bij Schipperskerk een tijdelijk haven gemaakt die toegankelijk is via het Julianakanaal,
ook dit project volg ik via fotoblog http://koeweide.blogspot.nl/

Vanaf ca. 2022 zal de A2 die gedeeltelijk langs het Julianakanaal loopt worden verbreed, via fotoblog https://verbredinga2limburg.blogspot.nl/
is dit te volgen.

Bij de inhoudsopgave staan globaal de onderwerpen die per maand geplaatst zijn, in de scrolbalk kan de desbetreffende maand geselecteerd worden.

Reacties / Info / Foto's

woensdag 31 december 2008

Cafe van Jennissen.
Foto gemaakt richting Molenstraat. Op de achtergrond het nieuwe cafe van Jennissen. Dijk moet nog worden aangelegd.



Bruggenbouwers van firma De Vries Robbe & Co uit Gorinchem.

Voor het leggen en verplaatsen van de smalsporen voor de kiepwagentjes werden speciale ploegen ingezet. Op deze foto een ploeg in de omgeving van Buchten of Born. V.l.n.r.: ploegbaas de Mock, "Peer" Reijnders, "Sjang Poulssen, Pierre Heijnen, "Twan" Nijssen en verder Peter Francot, Moors en van Ool. Een dergelijke ploeg is ook op onderstaande foto te zien.

11 maart 1930. Aanleg van de (oude) dijk naar de brug over het Julianakanaal. Op de foto is men bezig om een smalspoor voor kiepwagentjes aan te leggen. Rechts op de foto het nieuwe cafe van Jenissen. Bij de latere verbreding van het Julianakanaal in 1965 is dit pand weer afgebroken. Links de molen van de familie Goossens. In WOII is deze molen helaas verloren gegaan.

Bouw van de schutsluis op 10 september 1929. Het gebouw rechts op de foto was het oude cafe van Jennissen, gebouw links het nieuwe cafe van Jennissen. Gebouwen lagen op het einde van de huidige Molenstraat. Begin jaren 60 is het "nieuwe" cafe afgebroken omdat de dijken vehoogd en verbreed werden.

Vermoedelijke foto van de aanleg sluis Roosteren rond 1929. In ieder geval zal het ongeveer zo hebben uitgezien.


Aanleg van de sluisbak Roosteren in 1929 .

Graafwerkzaamheden met de schop. Grond werd afgevoerd op een smalspoor met kiepwagentjes die aangedreven werden door stoomtractie of door middel van een kleine stoomlocomotief.



Graafwerkzaamheden aan het Julianakanaal in de jaren twintig. Exacte locatie foto's is niet bekend.

Geen opmerkingen: